Επιτέλους, αν και με καθυστέρηση μηνών, βρήκα χρόνο να απαντήσω σε αυτό το άρθρο που θίγει και πάλι ένα πολύ ενδιαφέρον (για κάποιους) θέμα.Κατ’ αρχήν Κωστή νομίζω ότι έτσι όπως παρουσιάζεις το ζήτημα, είσαι κάπως ακραίος μιλώντας για το σχεδιαστικό δίλημμα ως «είτε χρίση μόνο κειμένου είτε χρήση εξ’ ολοκλήρου της επαναστατικής προσέγγισης όπως αυτή του Carson». Δεν νομίζω ότι έχουμε να επιλέξουμε μόνο ανάμεσα σε αυτά τα 2 άκρα.
Και επίσης πιστεύω ότι ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ δεν πρέπει να είναι ο Graphic Designer αυτός που θα «προσανατολίζει τον χρήστη» σε ένα interface. Για αυτό το θέμα υπάρχει ο Visual Designer, επάγγελμα που συνδυάζει πολλά ταλέντα, μεγάλη εμπειρία αλλά κυρίως ουδέτερη στάση σε τάσεις και απόψεις σχεδιασμού. Είναι αυτός που τιμάει την Αισθητική αλλά προσκυνάει την Χρηστικότητα. Δεν είναι ούτε εκείνος που ζωγραφίζει, ούτε και εκείνος που υλοποιεί. Είναι αυτός που “φιλτράρει”, κρίνει και δίνει οδηγίες στον Γραφίστα και στον Coder.
Βέβαια τέτοιες αυτόνομες θέσεις υπάρχουν μόνο σε μεγάλες δημιουργικές ομάδες. Όταν δεν υπάρχει ο Visual Designer, τότε ΠΡΕΠΕΙ κάποιος πιο έμπειρος να αναλαμβάνει αυτή την (πιο δύσκολη στο Σχεδιαστικό Δημιουργικό) δουλειά.
Συμφωνώ με αυτό που λες: «Το design δεν είναι αυτοσκοπός, είναι επικοινωνία, και όποιος designer αποκαλεί τον εαυτό του καλλιτέχνη έχει χάσει το παιχνίδι.». Αλλά στο θέμα του Σχεδιασμού των (όποιων) interface, φοβάμαι πολύ την αδικαιολόγητη προσήλωση στο «επαναστατικό» σχεδιασμό. Πιστεύω ότι η Επανάσταση στον Σχεδιασμό είναι απαραίτητη ΜΟΝΟ σε ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ περιπτώσεις.
Σε όλα τα άλλα ο αναγνώστης (ενός site, μιας αφίσας, ενός εντύπου κ.ο.κ.) πρέπει με την πρώτη σχεδόν ματιά να καταλάβει το μήνυμα. Και ίσως και με την δεύτερη να καταλάβει και ένα άλλο κρυφό μήνυμα. Αν όμως χρειάζεται να «προβληματιστεί» πραγματικά ώστε να καταλάβει «τι θέλει να πει ο ποιητής»... τότε όπως λες «έχουμε χάσει το παιχνίδι». Γιατί απλά σε 99% των περιπτώσεων ΔΕΝ θα κάτσει να προβληματιστεί.
Υπάρχει βέβαια και μια «παρενέργεια». Είναι αυτοί (είτε αναγνώστες, είτε ακόμα και σχεδιαστές) που παρόλο που ΔΕΝ καταλαβαίνουν το μήνυμα, «το παίζουν» σοφιστικέ, προχωρημένοι, γνώστες. Είναι εκείνοι που βλέπουν την τέχνη του «Γαμείν Καρπούζι» και παρόλο που ποτέ δεν πρόκειται να καταλάβουν τι θέλει να αποδώσει η εικόνα αυτή (βασικά δεν θα προσπαθήσουν καν να καταλάβουν), ωστόσο θα την βάλουν και σε κάδρο πάνω από το γραφείο τους γιατί απλά προβλήθηκε σε μια έκθεση, εμφανίστηκε σε 1000 τηλεοπτικά παράθυρα και γενικά όλος ο κόσμος μιλάει για αυτήν. «Είναι IN». Δεν νομίζω να πρέπει να τους υπολογίζουμε μιλώντας για τόσο ωραία θέματα όπως Design και Usability.
Έτσι λοιπόν παρά το ύψιστο φόρο τιμής που αποδίδω στο Design, σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα κάποια από τις δουλειές μου να χαρακτηρισθεί ποτέ «δυσανάγνωστη αν και καλλιτεχνική». Να μου λείπει.
Εξακολουθώ να πιστεύω ότι παρόλο που εκτιμώ πολύ το Design και από αυτό ζητώ βοήθεια σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο...
Η Λειτουργικότητα ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ!
.
[ 17-03-2004: Message edited by: GregoryGR ]
--------------------
www.gregory.gr